Marketing internetowy – co to jest?

Marketing internetowy (Internet Marketing) to forma marketingu działająca w środowisku internetowym.

Korzystając z nowoczesnych technologii komunikacyjnych, takich jak media społecznościowe, strony internetowe czy wyszukiwarki, jesteśmy w stanie dotrzeć do grupy klientów, którzy mogą być zainteresowani naszymi produktami lub usługami.

Marketing internetowy jest nieodzowną częścią handlu elektronicznego (e-commerce), a podstawowym celem marketingu internetowego jest oczywiście zwiększenie sprzedaży produktu lub usługi: bezpośrednio- poprzez sprzedaż w kanale online lub pośrednio- poprzez wzrost świadomości marki czy rozpoznawalności produktu.

W związku z powyższym marketing internetowy można zdefiniować jako proces mający na celu zwiększenie zainteresowania firmą, marką lub produktem i dotarcie do grup, które są potencjalną grupą docelową wśród internautów.

Działania marketingu internetowego obejmują swoim zasięgiem wiele obszarów, które zostały zebrane na poniższym diagramie.

Ogólnie działania te możemy podzielić na:
działania bezpośrednie – umieszczone po lewej stronie diagramu
działania pośrednie – umieszczone po prawej stronie diagramu.

Marketing internetowy – części składowe

Marketing internetowy – działania bezpośrednie

Bezpośrednie działania marketingowe w Internecie – pozwalają nam pozyskać ruch sieciowy pochodzący z sieci Internet, a tym samym zwiększać ilość użytkowników odwiedzających nasz serwis w celu zapoznania się z naszą ofertą.

Do bezpośrednich działań marketingowych w Internecie zaliczamy:

  • prowadzenie kampanii reklamowych w mediach społecznościowych (Facebook, LinkedIn, YouTube),
  • prowadzenie kampanii reklamowych w wyszukiwarkach internetowych takich jak Google czy Bing,
  • umieszczanie swoich reklam na stronach partnerskich np. w Google Ads czy media.net,
  • prowadzenie kampanii e-mail i zarządzanie subskrybentami,
  • pracę bezpośrednio z użytkownikami, którzy mogą stać się Twoim klientem w przyszłości.

Marketing Internetowy – działania pośrednie i optymalizacyjne

Druga grupa działań to działania pośrednie, które mają na celu poprawę jakości i widoczności Twoich zasobów publikowanych w Internecie, tj. stron WWW, stron social media, filmów promocyjnych, aplikacji mobilnych oraz lepszej widoczności w wyszukiwarkach.

Niestety bardzo często działania te są marginalizowane lub wręcz pomijane przez właścicieli przedsiębiorstw, a ich rola w budowaniu świadomości marki i zdobywania nowych klientów jest nieoceniona.

Doświadczenie pokazuje, że działania pośrednie w tym działania optymalizacyjne są kluczowe i potrafią przynieść znacznie więcej korzyści dla Twojego biznesu niż dziesiątki tysięcy złotych wydane na kampanie reklamowe – w przeliczeniu na jednostkowy koszt uzyskania jednej konwersji (np. zakupu towaru lub usługi).

Na działania pośrednie i optymalizacyjne, związane ze sprzedażą towarów i usług w Internecie, składają się następujące elementy:

  • Optymalizacja SEO, w tym:
    • Techniczna optymalizacja witryn WWW, w szczególności:
      • przyśpieszenie czasu ładowania strony,
      • dostosowanie do urządzeń mobilnych,
      • naprawa błędów indeksowania,
      • poprawa bezpieczeństwa.
    • Audyt strony w oparciu o Google Search Console:
      • Dostosowanie słów kluczowych i opisów do zainteresowania odwiedzających,
      • Analiza źródeł ruchu u skuteczności kampanii płatnych,
      • Poprawa miejsc o dużym współczynniku odrzuceń (Bounce-ratio).
    • Pozycjonowanie filmów w serwisie YouTube.
  • Content marketing, na który składa się m.in:
    • Przygotowywanie i publikowanie artykułów na tematy związane z ofertą i tematy powiązane – copywriting,
    • Linkowanie ze stron tematycznych o wysokiej jakości treści – link building,
    • Identyfikacja i eliminacja treści o niskiej jakości (duplikaty, treść generowana maszynowo, usuwanie SPAMu),
    • Budowanie profesjonalnego zaplecza,
    • Analiza działań konkurencji.
  • Zarządzanie opiniami:
    • Zabezpieczanie przed nieuczciwą konkurencją i fałszywymi opiniami,
    • Analiza semantyczna opinii i poziomu zadowolenia,
    • Identyfikacja produktów i usług o niskiej jakości w odniesieniu do średniej.
  • Zwiększanie świadomości marki w Internecie, poprzez:
    • prowadzenie tematycznych stron w social media,
    • networking czyli budowanie sieci kontaktów w tym: webinary, szkolenia,
    • prowadzenie kanałów na YouTube,
    • prowadzenie bloga firmowego.

W dalszej części artykułu odpowiemy na pytanie:

Jak optymalizacja witryn i inne działania pośrednie mogą zwiększyć sprzedaż w Internecie?

Najszybszą odpowiedzią na to pytanie jest to, że celem wszystkich działań związanych z optymalizacją treści w Internecie jest zwiększenie ruchu organicznego.

Co to jest ruch organiczny?

Jest to naturalny, darmowy ruch generowany przez użytkowników w mediach społecznościowych, linkach na zewnętrznych serwisach oraz ruch pochodzący z wyszukiwarek internetowych z wyłączeniem płatnych kampanii.

Działania optymalizacyjne związane z pozycjonowaniem i optymalizacją serwisów WWW, w tym sklepów internetowych pozwalają bezpośrednio zwiększyć pozycję w wyszukiwarce podczas przeglądania wyników zapytań.

Celem tych działań jest więc umożliwienie potencjalnym klientom na dotarcie do naszej oferty w wyniku działań zainicjowanych przez nich samych – lub ich znajomych ze świata wirtualnego.

Jest to o tyle istotne, że to klient znajduje nasz biznes a nie my bombardujemy go reklamami.

W innym przypadku to klient otrzymuje informację od swojego znajomego.

Korzyści z takiego “odwrócenia ról” jest bardzo dużo.

Pierwszą sprawą, która zazwyczaj przychodzi nam na myśl, jest rzecz jasna obniżenie budżetu kampanii reklamowej poprzez silne ukierunkowanie na konkretną grupę docelową, ale zastrzegamy, że korzyści z tego podejścia jest znacznie więcej.

Aby dowiedzieć się więcej na temat wyższości nowoczesnych działań marketingowych nad klasyczną lub personalizowaną reklamą – zachęcamy do zapoznania się z artykułem na temat content marketingu, który jest jedną z form bezpośrednich działań marketingowych.

Podsumowanie

Firma SYNTEO od wielu lat prowadzi skuteczne działania marketingowe w Internecie, zarówno dla produktów własnych jak i dla firm zewnętrznych.

Nasi klienci, widzą w nas skutecznego partnera, którego działania pozwalają znacząco poprawić wyniki sprzedażowe dla kanałów internetowych.

Specjalizujemy się we wszystkich wymienionych wyżej działaniach związanych z marketingiem internetowym i możemy zaoferować Państwu następujące usługi:

  • Audyt strony w Google Search Console,
  • Przygotowanie mobilnej wersji strony lub sklepu internetowego,
  • Stworzenie i prowadzenie zaplecza SEO w języku polskim lub angielskim,
  • Prowadzenie blogów tematycznych i firmowych,
  • Copywriting, w tym przygotowywanie opisów do sklepów,
  • Prowadzenie kampanii w LinkedIn, Google i Facebook,
  • Zarządzanie opiniami użytkowników,
  • Analityka biznesowa,
  • Analityka zachowania użytkowników, przepływu,
  • i wiele innych.

Nasze usługi oferujemy w formie wygodnych pakietów, a koszt usług rozkładany jest na wygodne, równe, miesięczne płatności w zależności o wybranego pakietu.