Ogromna konkurencja wśród twórców filmów na platformach streamingowych takich jak YouTube czy Vimeo stworzyła całkiem nową branżę związaną z optymalizacją zewnętrznych internetowych platform video. 

Optymalizacja i pozycjonowanie filmów w serwisach klasy YouTube budzi oczywiście skojarzenia z pozycjonowaniem w wyszukiwarkach internetowych (SEO), jednak jest to zupełnie inna dziedzina, choć zdarza się, że większe agencje SEO zajmują się zarówno WWW jak i YouTube. 

Aby zrozumieć na czym polega istota pozycjonowania dla YouTube, co tak naprawdę ma wpływ na liczbę odwiedzających nasz kanał na YouTube czy stronę internetową, musimy cofnąć się do ogólnego pojęcia pozycjonowania.

Jak łatwo się domyślić pozycjonowanie odnosi się ściśle do konkretnego silnika wyszukiwania lub do silników działających w oparciu o podobne algorytmy. 

Drugorzędną sprawą jest co dany silnik wyszukuje – mogą być to filmy, strony internetowe, książki czy aplikacje mobilne na telefon komórkowy. 

Skoro więc tak naprawdę wszystko zależy od silnika wyszukiwania użytego w serwisie takim jak YouTube czy wyszukiwarka Google, to aby skutecznie pozycjonować, należy znać zasady na jakich dany silnik działa na tyle, aby móc przeprowadzić takie działania.

W każdym silniku wyszukiwania to kolejność zwróconych wyników jest przedmiotem naszej uwagi i przekłada się na skuteczność naszych działań.

Bez względu na serwis z jakim mamy do czynienia – jeżeli pojawiają się w nim treści pochodzące od twórców, którzy konkurują ze sobą o uwagę widza, to pożądane jest dla nich, aby ich produkcje były prezentowane jako pierwsze w wynikach wyszukiwania lub pojawiały się jako polecane na stronie głównej. 

Pytaniem zasadniczym jest więc czy odpowiednio dobrane techniki optymalizacyjne pozwalają wpłynąć na działanie algorytmów wyszukiwania oraz co tak naprawdę wpływa na te wyniki. 

Lata doświadczeń z prowadzenia własnych kanałów na YouTube pozwoliły nam na odkrycie sekretnych mechanizmów, które rządzą YouTube. Rzecz jasna podlegają one pewnym zmianom w czasie, ale fundamentalne zasady rządzące YouTube pozostają w znakomitej większości niezmienne przez lata. 

Jeżeli znasz te mechanizmy lepiej niż Twoja konkurencja, to jesteś w stanie prześcignąć ją w drodze do najwyższych pozycji zarówno w wynikach wyszukiwania jak i polecanych treściach. 

System rekomendacyjny YouTube bazuje na algorytmie samo-uczącym, o którym wiemy już bardzo wiele. Zasadnicza wszelka wiedza na jego temat pochodzi z doświadczeń, eksperymentów i obserwacji swoich działań.

Zdradzić możemy, że system proponowania treści w YouTube wykorzystuje uczenie maszynowe, które jest działem sztucznej inteligencji.

Odpowiedni specjaliści z branży marketingu YouTube mogą Państwu pomóc w przeprowadzeniu skutecznej kampanii, której efekty będą długotrwałe i bezpieczne. 

Pozycjonowanie w Youtube a pozycjonowanie stron WWW (SEO)

O ile w przypadku wyszukiwania stron internetowych prawie 90% rynku należy do giganta o nazwie Alfabet, czyli dawne Google, tak w przypadku serwisów video – palmę pierwszeństwa dzierży koncert z San Bruno czyli YouTube, należący również do Google / Alfabet, po przejęciu w 2006 roku.

Serwis YouTube ma wciąż największy udział w rynku wideo i na obecną chwilę nie widać aby pozycja lidera była zagrożona.

Przychody ze sprzedaży reklam a YouTube stanowią około 10% całego dochodu Google i wynoszą 15 mld USD za rok 2019.

Jak osiągnąć sukces w YouTube – czarna skrzynka.

Dla odniesienia sukcesu, przez który rozumiemy znalezienie się na jak najwyższej pozycji w wynikach wyszukiwania serwisu YouTube, konieczne jest zrozumienie istoty działania silnika wyszukującego. Oczywiście algorytmy są objęte tajemnicą i starannie ukrywane. 

Jednak zrozumienie mechanizmów działania można oprzeć na metodzie czarnej skrzynki. 

Kluczowe jest eksperymentalne poznanie parametrów i trików pozwalających na osiągnięcie wyższej pozycji niż konkurencja co przy wieloletniej ciężkiej pracy i cierpliwości zapewniło naszemu zespołowi ogromny sukces. 

Jak już wspomniałem YouTube starannie ukrywa algorytmy i nie ujawnia zasad działania mechanizmów, które powodują, że ten lub inny film znajduje się wyżej w wynikach wyszukiwania.

Podobnie jest z systemem rekomendacyjnym czyli mechanizmem, który decyduje który film zostanie zasugerowany jako następny.

Łatwo wyobrazić sobie, że jeżeli nasz film znajdzie się jako rekomendowany zaraz za inną, bardzo popularną produkcją – nasze statystyki oglądalności znacząco wzrosną.

Lata doświadczenia naszych specjalistów w tej dziedzinie spowodowały, że mamy wiedzę na temat tego jak przygotowywać filmy i co robić aby osiągać jak największe wskaźniki oglądalności.

Naszym głównym celem jest pozycjonowanie w serwisie YouTube w sposób naturalny i bezpieczny. 

Podstawowe założenie przy pracy z YouTube

Posiadamy stale rozwijany autorski zestaw narzędzi i infrastrukturę serwerową w kilku krajach, gdyż w procesie pozycjonowania YouTube bardzo istotną rolę odgrywa lokalizacja. 

Jak zwiększyć ilość odsłon na YouTube – porady 2021

Kampanie prowadzone przez SYNTEO zwiększają zasięg i przychody z reklam w YouTube

W ostatnich latach zwłaszcza w roku 2019 i 2020 doszło do wielu aktualizacji algorytmu wyszukującego w YouTube oraz w systemie rekomendacyjnym. 

Coraz doskonalsze techniki uczenia maszynowego i większa ilość danych behawioralnych pozwala na uczenie nowych modeli wzorców zachowań ze względu na wiek, płeć i miejsce zamieszkania widza. 

Obecnie kluczowym wskaźnikiem jest retencja i zaangażowanie użytkownika. Innymi słowy mierzymy czas przez jaki widzowie oglądali dany film, czy przewijali do przodu etc.

To od zachowania widza, po tysiącach iteracji można wysunąć wniosek czy film prezentuje się lepiej czy gorzej w stosunku do innych.

Ogólne zadowolenie lub niezadowolenie przedstawionej treści jest kluczowe dla mechanizmów rekomendujących. 

Algorytm YouTube patrzy na zachowanie użytkowników jako całości i na tej podstawie wyciąga wnioski dokonując oczywiście wcześniejszej klasyfikacji treści. 

Przykładowo jeżeli użyjemy nie zalecanej techniki click-bait czyli celowego wprowadzenia widza w błąd poprzez chwytliwy tytuł lub miniaturkę, a zawartość filmu będzie zupełnie inna od przedstawionej przez obiecujący tytuł lub w miniaturce, to użytkownik bardzo szybko przerwie oglądanie.

Fakt ten zostanie odnotowany przez algorytm YouTube i jeżeli sytuacja będzie się powtarzać, film ten otrzyma gorszy (mniejszy) wewnętrzny system punktowy (scoring) niż inne, w których widzowie byli zaangażowani bardziej w treść.

Fundamentalną więc zasadą jest to aby tworzyć filmy zgodne z opisem i miniaturką a nie wprowadzać widzów w błąd licząc na chwytliwe tematy rodem z prasy bulwarowej. 

Kolejnym aspektem pomagającym zwiększyć ilość odsłon filmu jest wybór następnego filmu z filmów polecanych czyli tzw. system rekomendujący.

YouTube sugeruje kilkanaście lub kilkadziesiąt filmów do wyboru po obejrzanym filmie i analizuje reakcje zachowań w tym współczynnik klikalności (CTR) kolejnych miniaturek.

W dalszej części opiszemy mechanizmy działania systemu rekomendacyjnego YouTube oraz odpowiemy sobie na pytanie – czy można ten system przechytrzyć.

Jak działa system rekomendacyjny YouTube

Odbywa się to w prosty a jednocześnie niezwykle skuteczny sposób, który teraz omówimy.

Początkowo algorytm losowo podaje filmy wybierając je wedle opisu zawartości, tekstów i miniaturek tak, aby pasowały do ostatnio oglądanego filmu, a następnie dokonuje drobnych zmian w tej liście o wskaźnik losowy, tak jak w uczeniu maszynowym. 

Kolejnym krokiem jest  analiza zachowania użytkowników, z której wnioski wpływają na dalsze zachowanie algorytmu – jest to tak zwana propagacja wsteczna. 

Po dokonaniu zmian w indeksie (bazie danych) polecanych filmów – znowu uruchamiany jest mechanizm wewnętrznej oceny. 

Jeżeli film sugerowany jest porzucany przez większą liczbę użytkowników niż inny film wylosowany w tej puli, Youtube będzie sugerował nam film o większym zaangażowaniu widza i znów zmieni wewnętrzny rozkład indeksu – obniżając pozycję filmu który został kiepsko przyjęty przez oglądających. 

Z kolei jeżeli sugerowany film wzbudza ponadprzeciętne zaangażowanie (czas oglądania) i otrzymuje wiele ocen – jego pozycja w indeksie rośnie. 

Warto wspomnieć w tym momencie o intencjach i modelu biznesowym serwisów takich jak youTube. 

Głównym celem dla wydawcy tego typu serwisów jest utrzymanie uwagi odbiorcy przez sugerowanie mu interesujących treści.

Duże zainteresowanie danym serwisem to więcej wpływów z reklam. Dlatego właściciel platformy YouTube chcą abyśmy spędzali tam możliwie najwięcej czasu, gdyż to wprost przekłada się na ich zyski, którymi to właściciel serwisu dzieli się z twórcami.

Nikt nie może fizycznie przykleić nas do monitora, ale serwowanie interesującej treści sprawia, że nie chcemy się oderwać lub bardzo chętnie wracamy do oglądania.

Mając na uwadze ten nadrzędny cel jaki przyświeca właścicielom platform streamingu video – wróćmy do meritum sprawy czyli algorytmu systemu rekomendacyjnego (ang: recommendation system)

Skoro algorytm ten bazuje na zachowaniu użytkownika to możliwe są techniki pozwalające na nieznaczną zmianę dobieranego użytkownikom strumienia polecanych treści. 

Nie będziemy tu oczywiście zdradzać naszego know-how oraz prezentować narzędzi które sami stworzyliśmy, gdyż zdajemy sobie sprawę, że skuteczność tych metod będzie widoczna tylko przy zastosowaniu niszowym, które oferujemy wyłącznie naszym klientom, który zdecydują się skorzystać z naszych usług. 

W każdym razie nasze metody działania,   które opierają się na prowadzonych przez wiele lat obserwacjach i eksperymentach są bardzo efektywne i przynoszę realną, trwała i pożądaną zmianę. 

W skrócie cały nasz wysiłek wkładany jest w stworzenie takich mechanizmów automatycznego oglądania filmów, które będą zachowywać się tak jak użytkownicy, którzy po jednym filmie wybierają kolejny interesujący ich materiał. 

W związku ze stosowaniem propagacji wstecznej przez algorytmy AI YouTube możemy wpływać skutecznie na system rekomendacyjny. 

Czy można skłonić system rekomendacyjny YouTube tak aby sugerował te filmy, które chcemy?

Cóż, po pierwsze należy przestrzec, że zachowanie takie jest sprzeczne z zasadami użytkowania serwisu i wszelka automatyzacja i ingerencja w działania wewnętrznego systemu rekomendacyjnego z pewnością zakończy się zablokowaniem konta na YouTube, a może i usunięciem całego kanału. 

Należy zdawać sobie sprawę, że właściciel serwisu YouTube nieustannie walczy z nieuczciwymi praktykami i wyszukuje potencjalne zagrożenia na podstawie zachowań, które znacząco odbiegają od normy – stosując do tego celu wyrafinowane systemu analityczne – bazujące na wykrywaniu anomalii. 

Wracając jednak do samego pytania:

Czy można wpłynąć na działanie algorytmów wyszukiwania YouTube?

Tak, jak najbardziej. Jedną z cech algorytmów uczących się na podstawie zachowania użytkowników jest ich podatność na manipulacje “u źródła”.

Oczywiście aby zmiana tego typu nie została wychwycona przez mechanizmy filtrujące nietypowe zachowania potrzebne jest doświadczenie, cierpliwość i ostrożność w działaniu. 

W naszych działaniach stosujemy się do maksymy: “Kropla drąży skałę”

W tym miejscu warto jeszcze przestrzec przed agresywnymi próbami pozycjonowania w YouTube które w skrajnych przypadkach mogą prowadzić do usunięcia kanału przez YouTube. Zachęcamy gorąco do korzystania wyłącznie ze sprawdzonych partnerów, którzy mają odpowiednie doświadczenie w branży. 

Nasza firma może pochwalić się wieloma sukcesami w kontekście promocji i pozycjonowania kanałów i filmów w serwisie YouTube.

Zachęcamy do kontaktu.